متغیر میانجی

جریان شناسی و تحلیل تحولات موسیقی ایران در دوره قاجار

Loading

چکیده مقاله:

بی شک تحولات و رخدادهای متعددی دوران قاجار را به نقطه عطف و چرخشگاهی طلایی در موسیقی ایران بدل نموده که وقوع آنها منجر به شکل گیری جریانات مهم و موثری شده است که بر پایه آن ها حفظ، رشد، انتقال و نهایتا تعالی موسیقی ایران صورت گرفته است.

با هدف واکاوی هرچه بیشتر نقش، جایگاه و اهمیت دوره قاجار در موسیقی ایران، این مقاله درپی آن است که به روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به منابع و کتب دست اول تاریخی، عوامل و مصادیق زمینه ساز و شکل دهنده جریانات مهم و موثر در پیشرفت موسیقی ایران را در این دوره مورد شناسایی، معرفی و تحلیل قرار دهد.

فعالیت انجام شده:

این پژوهش درنهایت منتج به ارائه مدلی تحلیلی شده است که در آن ارتباط میان ۱۰ رخداد مهم (مثل ورود دسته های موزیک نظامی، تاسیس مدرسه موزیک و…) با ۴ جریان اصلی شکل گرفته در موسیقی دوره قاجار (مانند ارتقاء علم و فناوری موسیقی، جلوگیری از اضمحلال موسیقی و…) ترسیم و تبیین و نمایان شده است.

بی شک آثار موسیقایی بر جای مانده از دوره قاجار همواره به عنوان مرجعی قابل توجه و انکارناپذیر، برای رجعت به اصالت ها، سنت ها و معیارهای کیفی و ارزشی موسیقی اصیل ایران راهگشای نسل فعلی و آیندگان خواهد بود.

برای مشاهده ، مطالعه و دانلود کامل این مقاله کلیک کنید.

نویسندگان:

مجید اخشابی

استادیار گروه هنر، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول